Probleem: Gesprek kan na enige tijd niet worden teruggenomen uit wachtstand
Alle NAT routers verwijderen na enige tijd NAT mappings waar geen verkeer over loopt (zoals een gesprek dat in de wacht staat). Meestal is dit na een minuut, 5 of 10. Maar er zijn routers die de mapping al na 30 seconden laten vallen. Als je na die tijd het gesprek weer uit de wacht haalt wordt er door de router een nieuwe NAT mapping opgezet, met andere poortnummers. Onze media proxies weten dat niet en proberen met de oude poort nummer te blijven werken, met als gevolg dat er geen geluid is.
De oplossing hiervoor is de periode dat een verbinding inactief (idel) mag zijn, langer maken. Eventueel is het ook mogelijk de router te vervangen, bijvoorbeeld door een Draytec Vigor.
Technische achtergrond
Wat er in detail gebeurt in een typische NAT router is het volgende:
- Het Gesprek wordt opgezet via SIP, poort 5060 (dit is de signalering).
- Deze poort wordt via NAT op een andere poort afgebeeld, dynamisch dus niet voorspelbaar, maar verandert niet dus na registratie weet het platform de nieuwe poort.
- Onze platform zorgt ervoor dat de nieuwe poort openblijft, door regelmatig keep-alive pakketjes te sturen. Dit wordt gedaan zodat het toestel altijd bereikbaar blijft, ook als er geen gesprek loopt.
- Als er een gesprek is opgezet wordt er via een nieuwe poort (dynamisch gealloceerd, dus geen vast poort nummer) het audio op pad gezet.
- Normaliter loopt hierover continu audio, zodat de poort tijdens het gesprek niet zal veranderen, en wordt de poort aan het einde van het gesprek weer vrijgegeven - media-proxies houden deze poort bij zodat ook achter NAT audio kan worden verzorgd
- Echter, als een gesprek in de wacht gezet wordt stopt de audio tot het gesprek weer uit de wacht gehaald wordt, waarna de router na enige tijd de NAT mapping zal vrijgeven.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.