Wat zijn de mogelijkheden van nummerbehoud in Nederland?
In de Nederlandse telecomwet is vastgelegd dat bestaande telefoonnummers op elk moment geporteerd mogen worden naar een andere telecom provider. U vraagt nummerbehoud altijd bij uw nieuwe provider aan.
Veel providers zeggen bij het wegverhuizen van nummers automatisch de onderliggende dienst (bijvoorbeeld ISDN lijn) op, maar dit gebeurt niet altijd. Check dit dus altijd bij uw oude provider om verrassingen te voorkomen.
Analoog
Bij behouden van nummers die nu gekoppeld zijn aan een analoge telefoonlijn is het van belang om aan te geven of deze eventueel in een aansluitende nummerreeksen bekend zijn of dat het om losse telefoonnummers gaat. In de meeste gevallen zal dit losse telefoonnumers betreffen.
ISDN
Wanneer u een ISDN abonnement heeft kunt u er voor kiezen om elk nummer afzonderlijk òf alle nummers te laten porteren. Bij ISDN is er altijd sprake van een aansluit nummer en daaronder MSN nummers. U kunt er volledig flexibel voor kiezen welke van de nummers u wilt meenemen. Indien u één of meerdere onderliggende MSN nummer(s) wilt laten porteren is het noodzakelijk om het daaraan gekoppelde aansluitnummer in uw verzoek te benoemen waarbij u aangeeft welke nummers wel en welke nummers niet behouden hoeven worden.
Nummerblok
Nummerblokken behouden komt vaak voor en is geen probleem. Geef deze aan in uw aanvraag. Soms komt het voor dat u een nummerblok heeft en daarvan enkele nummers wilt laten porteren. U kunt in dit geval ervoor kiezen om het nummerblok eerst om te laten zetten in enkelvoudige nummers door de huidige provider. Echter niet elke provider werkt hieraan mee, of er zijn hoge kosten aan verbonden. Een andere optie is dan om alsnog het gehele blok te porteren en daarna direct de nummers op te zeggen die u niet langer wilt gebruiken.
VoIP nummer
VoIP nummer behouden is over het algemeen eenvoudig. Let op de basis gegevens die wij nodig hebben voor elke nummerbehoud aanvraag.
Doorlooptijd
Doorgaans moet u rekening houden met 10 werkdagen doorlooptijd voor het porteren van Nederlandse nummers. Bij aanvraag van de portering kunt u een wensdatum opgeven, en na acceptatie van de portering wordt de daadwerkelijk geplande datum bevestigd.
Redenen voor vertraging
Het kan voorkomen dat een aanvraag wordt afgewezen door de provider waar het nummer vandaan komt (de zgn "loosing provider"). Redenen hiervoor kunnen o.a. zijn:
-
De opgegeven NAW gegevens komen niet overeen met de administratie van de loosing provider.
- Er loopt een order op het te porteren nummer (klant heeft een change aangevraagd bij zijn huidige provider).
- Het nummer maakt onderdeel uit van een nummerblok en dat kan alleen in zijn geheel geporteerd worden.
- Het nummer is niet bekend bij de huidige provider.
Aanvragen
Uw Voipro reseller kan de aanvraag van nummerbehoud voor u afhandelen. Resellers kunnen dit eenvoudig online in EVA regelen.
Koppeling aan de Hosted Voice dienst
Op het moment dat het nummer is geporteerd krijgt u per mail een bevestiging. U kunt dan als admin het nummer koppelen aan de gewenste gebruiker of groep en er gebruik van maken.